PERSBERICHT 30-09-2020

45e Telenet Superprestige Veldrit Gieten gaat in afgeslankte vorm door.

De organisatie van de Telenet Superprestige veldrit van Gieten heeft besloten om de jaarlijkse internationale veldrit dit jaar door te laten gaan, maar wel in een behoorlijk afgeslankte vorm.

Zonder publiek, zonder gasten/vip’s en geen jeugdwedstrijden. Het programma zal nu enkel de wedstrijden voor elite-vrouwen/U23 en elite-mannen/U23 bevatten.

De wedstrijden voor de junioren (mannen en vrouwen) en nieuwelingen (jongens en meisjes) komen hierdoor te vervallen. Door de coronamaatregelen en de vele reisbeperkingen moest een keuze worden gemaakt en het was of organiseren met twee wedstrijden voor beroepssporters of in het geheel niet organiseren. Beroepssporters kennen in Nederland en België ontheffing voor bijvoorbeeld quarantaine-verplichtingen en een verplichting van een test na het bezoek aan een risicogebied. Amateursporters hebben deze ontheffing niet.

Daarnaast was het voor de organisatie van belang om zoveel mogelijk bescherming te bieden aan de grote groep vrijwilligers welke bij de organisatie betrokken is.

De afgelopen dagen is er veel overleg geweest met de Gemeente Aa en Hunze, de Veiligheidsregio Drenthe, de KNWU, Flanders Classics en het RIVM. Het bestuur van de Stichting Wieler Promotie Oostermoer heeft daarna een weloverwogen beslissing genomen en gekozen voor de variant met de twee wedstrijden.

Voor de organisatie is het duidelijk dat de gezondheid van eenieder (renners, begeleiders, tv-crew, officials en bovenal ook de vrijwilligers) prioriteit 1 moet zijn. Vandaar deze rigoureuze beslissing, weliswaar met enorm veel pijn in het hart.

Bij de genomen beslissing is ook het regionale economische belang mee gewogen. Bij een algehele afgelasting zou dit grote gevolgen voor onze vaste trouwe regionale partners hebben: er waren vele hotelovernachtingen geboekt maar ook bij onze partners in de evenementenbranche. De tentenleverancier wilde graag weer tenten opbouwen, de leveranciers van dranghekken, rijplaten en andere materialen wilden graag leveren en de evenementencateraars waren blij weer aan de slag te kunnen. Ook was alles in gereedheid voor geweldig mooie live tv-beelden in geheel Europa vanaf het parkoers, dit in België  via Playsports Telenet, in Nederland bij RTV Drenthe en in Europa bij Eurosport. Voor de meeste bedrijven kan dit nu wel door gaan.

Noot voor de redactie: voor meer informatie kun je terecht bij ons secretariaat.

Wedstrijd- en deelnemersinformatie zal later nog worden toegezonden.